Enda et år har gått, og derfor er det tid for enda et bursdagsinnlegg. Denne tradisjonen har jeg hatt i alle de fire årene nå, helt fra Multitek ble 1 år i 2017 til 3-årsdagen i 2019. Og alle disse årene har jeg også sett på hva som har skjedd på bloggen.
I juli 2019 hadde bloggen kommet opp i 64 innlegg totalt. Dette er nå opp i 70, altså en økning på 6. Dette er kanskje ikke mye, men det er likevel en bevegelse i positiv retning, da fjorårets økning var på 5. På tross av manglende kvantitet, tror jeg at jeg fikk til et par bra innlegg. Så får vi håpe framgangen fortsetter til neste år.
På det siste året har jeg, i likhet med året før, skrevet 2 korte tips. Denne allerede store kategorien har dermed vokst enda mer, til totalt 33 innlegg. I tillegg til de korte tipsene, skrev jeg også et lengre tips, som handlet om ulike metoder for å finne vinduer på macOS. Jeg skrev også to guider knyttet til Windows 10 og VirtualBox, som gir en guide-total på 8. Det siste innlegget var fjorårets bursdagsinnlegg, selv om noen kanskje vil si at det er litt juks å ta det med.
Statistikk
Som jo har blitt tradisjon, skal vi også ta en titt på statistikken, ved hjelp av Google Analytics, og sammenligne dette med tidligere år. Denne gangen har jeg imidlertid tatt meg bryet med å lage diagrammer, siden det nå begynner å bli en del år å sammenligne.
Som alltid begynner vi med å se på unike brukere. For forrige periode var det ca. 3 600, men nå har dette økt til ca. 5 150. Dette er en rimelig fortsatt bra vekst, sammenlignet med årene før det igjen. Disse brukerene er fordelt på totalt 5 500 økter, og 6 500 sidevisninger. Dette gir et gjennomsnittlig antall økter og sidevisninger per bruker på henholdsvis 1,07 og 1,26. Sammenlignet med 3 800 økter (1,05 per bruker) og 4 300 sidevisninger (1,19 per bruker) for forrige periode er jo dette en økning på alle fronter. Veldig hyggelig at det altså virker som om det er en jevn økning i antall besøkende på bloggen.
Antall besøkende med datamaskin har økt merkbart siden sist, på 87,7% sammenlignet med 86,1%. Mobilbruken derimot har gått opp mer betydelig, fra 5,3% til 6,2%. Derfor er det bare naturlig at nettbrettandelen har gått ned tilsvarende, fra 8,6% til 6,1%. Man kan jo spekulere i om dette kan være delvis grunnet at nyere iPader utgir seg for å være en Mac, men det er i så fall vanskelig å bevise. Uansett ser det ut som om trenden med bruk av store skjermer fortsetter, selv om mobilbruken er på framgang den også.
Akkurat som forventet på en norskspråklig nettside, er nesten alle de besøkende fra Norge, 85,71%. Dette er en svak økning fra 85,25% sist. Naturlig nok er det også noen få besøkende fra våre skandinaviske naboland, enten det er fordi de er norske, eller fordi de tar seg en tur siden de regner med å forstå språket uansett. Dette gir altså 1,53% fra Sverige (ned fra 1,82%), og 1,43% fra Danmark (opp fra 1,01%). Altså ikke store mengder, men hyggelig likevel. Sist nevner jeg også at det var 2,54% fra USA, ned fra 4,23%. Er ikke sikker på hvor mange av disse som er faktiske brukere, men håper uansett det også er noen norsk-amerikanere der ute som har nytte av bloggen.
Veien videre
Så langt lover ting godt for bloggen. Antall besøkende vokser, så hvis jeg kan sørge for mer jevnlig publisering av innlegg vil nok bloggen klare seg godt. Jeg har et par ideer til nye innlegg, som jeg tror kan fungere bra, og som kan bidra til å variere formatet litt. Det er ingen hemmelighet at de korte tipsene tar litt over, på tross av at de ikke engang er så veldig korte.
I fjorårets bursdagsinnlegg skrev jeg at jeg ønsket å få igang nyhetsbrevet igjen. Det har ikke skjedd så langt. Jeg tror kanskje ikke det kommer til å skje helt ennå heller, og at det er bedre om jeg bruker tiden på å skrive innleggene. Hvis publiseringen av innlegg blir mer jevn, tror jeg det burde gå an å publisere et nyhetsbrev annenhver måned. Har du noen tanker eller ideer om dette eller om andre ting, kan du gjerne sende dem til meg (sosiale medier fungerer også).
For et år siden nevnte jeg også at jeg vurderte å endre på design og logo på bloggen. Til en viss grad gjør jeg det fortsatt, men i mellomtiden har jeg ryddet opp i den eksisterende logoen. Nå har den mer korrekte størrelser, farger og avstander, i tillegg til at den faktisk har en variant med hvit tekst. Dette bør gjøre lesbarheten betydelig bedre på forsidebildene til innleggene på bloggen, og er noe jeg har utsatt altfor lenge. Bare se på det forrige innlegget jeg skrev, hvor mye tydeligere er ikke logoen med hvit tekst?
Men det var visst alt for nå. Nyt sommeren så lenge den er her, så kommer det nok et innlegg til om ikke så altfor lenge.
– Patrick Sletvold