Google Analytics er ett av de mange produktene til Google, og ett du ikke nødvendigvis har hørt så mye om. Likevel er Analytics svært nyttig, særlig hvis du har ansvar for en blogg eller en nettside. Formålet med Google Analytics er nemlig å gi deg oversikt over de besøkende på siden din, og hvor de befinner seg. Det er også derfor jeg bruker Google Analytics her på Multitek.
Formål
Som jeg allerede nevnte, er formålet med Google Analytics å få oversikt over de besøkende på siden din, og hva de klikker seg inn på. Dette er jo vel og bra, men dette er bare de mest grunnleggende funksjonene Google Analytics har å by på. Andre nyttige funksjoner er sanntidsvisning (hvor mange som er på siden din akkurat nå og hvor de er), gjennomsnittlig øktvarighet (hvor lenge hver bruker er på siden), visning av trafikk gruppert etter kanaler (hvor de besøkende kommer fra) og sammenligning med tidligere perioder (for eksempel dager, uker eller måneder). I tillegg til alt dette har du funksjoner for atferd, netthandel og aktiviteter, og avanserte funksjoner for observasjon, analyser og forståelse av brukerne. Lignende funksjoner finnes for apper.
Funksjon
Google Analytics baserer seg på en såkalt «tracking code» eller sporingskode, som plasseres sammen med en bit med Javascript på nettstedet du ønsker å spore trafikken på. Dette vil laste inn Analytics-skriptet uten å forsinke innlastingen av nettsidene. For hver side du besøker vil dette skriptet sende inn grunnleggende data til Google, blant annet info om hvilken side du besøkte, operativsystem og nettleser, og omtrentlig geografisk posisjon basert på IP-adresse.
Informasjonen om sidebesøk behandles av Google, sammen med eventuell annen informasjon sideeieren har valgt å samle inn, for eksempel kjøp i en nettbutikk tilknyttet nettstedet. Disse dataene samles i en oversikt, der data fra både gjeldende periode og forrige periode vises og sammenlignes ved hjelp av linjediagrammer og sektordiagrammer. Dataene er sortert i grupper, og kan eksporteres og deles for videre bruk.
Personvern
Når man hører ordene «sporing», «innsamling av data» og «informasjon» tenker mange på personvern, og med god grunn. Mange store selskaper nå for tiden samler inn mye mer data om forbrukerne enn de trenger, og i mange tilfeller har man som nettsurfer ikke videre kontroll over dette. Dette kan gjøre mange skeptiske til innsamling av statistikk og generell brukerinfo, for i mange tilfeller har disse selskapene også kontroll over dataene i lang tid.
Google gir imidlertid en viss mulighet for å kontrollere dette, og dette gjelder også Google Analytics. Dette lar først og fremst nettstedsadministratorer kontrollere hvordan data fra nettstedet deres brukes. De har for eksempel valget om de ønsker å dele innsamlede data med Google for å «bidra til å forbedre Googles produkter og tjenester». Dette kan man gjerne slå av, siden det ikke har noen påvirkning på Google Analytics-bruken. Administratorene har også mulighet til å aktivere såkalt «anonymisering av IP-adresser» som vil fjerne den siste delen av adressene før de behandles videre, så de ikke lenger kan identifiseres. Begge disse tingene har jeg gjort på Multitek.
Kontrollen du som forbruker har over dataene som samles inn, er minimal, men i dette tilfellet har ikke dette all verden å si, siden informasjonen ikke kan brukes til å identifisere deg (særlig ikke hvis «anonymiser IP-adresser» er på). I mange tilfeller kan det faktisk gi deg noe tilbake, siden personen bak en nettside kan finne ut hva brukerne liker, og potensielt sørge for å tilpasse til det. Hvis du imidlertid skulle ønske å surfe mer ubemerket, har Google laget en utvidelse for akkurat dette.