Multitek

Multitek er 3 år!

Bursdag: Multitek er 3 år!

I likhet med de foregående årene, er det på tide med et innlegg i anledning at Multitek fyller år. Allerede har tre år gått, og på denne tiden har det skjedd mye. Er du ikke kjent med tradisjonen min med bursdagsinnlegg for bloggen, kan det være interessant å se på innleggene fra når Multitek fylte 1 år og 2 år, for jeg hopper rett til å skrive om det hvordan det står til, og hva som har skjedd det siste året.

I fjor på dette tidspunktet var antall innlegg kommet opp i 59. Nå er dette kommet opp i 64, som gir en økning på 5 innlegg (enda mindre enn fjorårets økning på 14 innlegg). Dette er mindre enn jeg skulle ønske, ideelt sett synes jeg det burde være i alle fall ett innlegg hver måned, men på grunn av vanskeligheter med å finne tid til å skrive innlegg (og tidvis også mangel på ønske om å komme igang) ble det spesielt det siste året til tider helt stille på bloggen. På tross av det, fikk jeg skrevet noen bra innlegg, og de første månedene av 2019 hadde en akseptabel mengde aktivitet.

Siden juli i fjor har jeg skrevet 2 innlegg som er korte tips, som fortsetter å være den størte innleggskategorien, nå med 31 innlegg. Ellers skrev jeg en guide til egendefinerte søkemotorer i nettleseren Vivaldi (nå en total på 6), ett tilbakeblikk til 2018, og fjorårets bursdagsinnlegg (begge de to sistnevnte inngår i kategorien «Bloggen», som har 6 innlegg). Det ble hverken noen «Hva er det?» eller «Hvordan virket det?» det foregående året.

Statistikk

For tredje året på rad, benytter jeg sjansen til å ta en titt på statistikken jeg har samlet inn ved hjelp av Google Analytics. Selvfølgelig skal jeg også sammenligne med tidligere år.

Vi begynner med å se på unike brukere, og ifølge Google Analytics har det vært ca. 3 600 slike siden 25. juli i fjor (per 21. juli). Sammenlignet med ca. 1 700 for perioden 2017-2018 og 1 300 for 2016-2017, er dette en ganske bra vekst (over 100%). Disse brukerne var fordelt over 3 800 økter, så en del brukere må ha kommet tilbake til bloggen og besøkt den igjen. Tilsvarende for 2017-2018 var 1 800, og 1 700 for 2016-2017. Totalt var det 4 300 sidevisninger, en økning på 90% sammenlignet med 2 200 for året før. 2016-2017 hadde 2 700 sidevisninger, men det året kan det ha vært en del spam og ukorrekte data. Men totalt sett tror jeg vi kan si at det virker som om stadig flere tar turen innom bloggen, i hvert fall på en kort visitt, og det er jo hyggelig.

I likhet med tidligere år, brukte over 4/5 av alle besøkende en datamaskin, med andre ord 86,1%. I fjor var tallet 82,3%, året før der igjen 66,6%. Andelen nettbrettbrukere har gått litt opp (8,6% sammenlignet med 6% og 5,8%), mens mobilbruken har gått ned (5,3% sammenlignet med 11,8% og 27,7%). Altså ser det ut til at stadig flere foretrekker datamaskiner, noe som kanskje framfor alt sier noe om når folk besøker siden (at de sannsynligvis ikke besøker den når de sitter på bussen hjem for eksempel), men kanskje også at bloggen er mer behagelig å lese på en større skjerm (hvis det er tilfelle, kom gjerne med tilbakemelding om det er noe jeg kan forbedre).

Som tidligere, og i tråd med forventningene egentlig, er de aller fleste brukerne fra Norge (eller har norsk IP-adresse i det minste). Hele 85,25% av brukerne er fra Norge i år, sammenlignet med 78,93 (2017-2018) og ca. 78% (2016-2017). I år tenkte jeg at jeg skulle se på et par av de andre landene også, og på de tre neste plassene på lista ligger USA med 4,23%, Sverige med 1,82% og Danmark med 1,01%. Kanskje er det ikke utenkelig at noen svensker og dansker også har glede av det jeg skriver?

Veien videre

Som jeg også har skrevet de tidligere årene, tror jeg starten er god. Nå må jeg bare sørge for at fortsettelsen er god også. Den største utfordringen for bloggen videre er om jeg klarer å skrive innlegg mer jevnlig. Trikset er nok å planlegge litt mer, og ikke være redd for å skrive noen korte tips som faktisk er korte. Vanligvis stapper jeg inn mye detaljer i hvert korte tips, men kanskje kan det være verdt å la tipsene være mer konsentrert. Jeg bør kanskje bli flinkere til å selv se når en idé passer bedre som et annet type innlegg enn som et kort tips. Da kan det jo også bli spennende å prøve ut noen nye innleggsformer?

I løpet at det neste året håper jeg også på å få startet opp med nyhetsbrevet mitt igjen. Sist gang jeg skrev det var i starten av 2019, men siden det ikke har skjedd mye etter det fant jeg ut av det var best å vente. Kanskje kan det være like greit å gå vekk fra et månedlig nyhetsbrev, og heller skrive et hver andre måned? Eller kanskje gå helt vekk fra jevnlige nyhetsbrev, og heller skrive et når jeg har noen innlegg å skrive om? Dette trenger jeg litt tilbakemelding på, så har du noen tanker kan du gjerne sende dem til meg som en kommentar, på sosiale medier eller via kontaktskjemaet. Jeg har også vurdert om jeg burde endre på designet på bloggen eller redesigne logoen, så om du har tanker om det også er det bare å komme med dem. Ellers får du ha en fin sommer videre, og kanskje sitte ute i varmen og nyte det nye innlegget som kommer snart.

– Patrick Sletvold

Exit mobile version